ד"ר רוני ברגר,

ביום האישה הבינלאומי מבקשת עמותת נט”ל להצדיע לנשים באשר הן, לחזקן ולהזכיר לכולם את תפקידה החשוב של האישה במציאות המורכבת שאתה מתמודדת מדינת ישראל יום יום.

מלחמת המפרץ, מלחמת לבנון השנייה וירי הקסאמים על שדרות ואזור ועוטף עזה מלמדים אותנו,כי אחת המשמעויות של “הפיכת העורף לחזית” היא הגדלת אוכלוסיית הנשים אשר נחשפת למצבי סכנה ואיום. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מדווחים, כי בעקבות אירועים ביטחוניים אלה, קיימת עלייה בדיווחיהן של נשים על סימפטומים של חרדה, מתח וסימנים פוסט טראומתיים. נשים, יותר מגברים, מדווחות על כך שבמצבי חירום הן נמצאות במתח ואינן מסוגלות לשדר לילדיהן תחושת ביטחון וכי הן מתקשות לתפקד. דיווחים אלה תואמים לספרות המחקרית המעידה על כך שנשים, יותר מגברים, נוטות לדווח על סימפטומים פוסט-טראומטיים. בתקופת הפיגועים למשל מצאו פרופ’ בלייך ועמיתיו (Bleich, Gelkopf & Solomon, 2003) כי דיווחן של נשים על הפרעות פוסט טראומטיות, הוא פי 5.6 מזה של הגברים. ממצא דומה התגלה גם במחקר בשדרות ובישובי עוטף עזה (ד”ר ברגר ופרופ’ גלקופף, 2007) בו דיווחו נשים כי הן סובלות פי שלוש מהפרעות פוסט- טראומטיות מאשר עמיתיהן הגברים.

נשים מהוות מרכיב מרכזי בקהילה. הן נוטות לקשור קשרים חברתיים ולקיים פן של שיתוף פעולה ושל עבודת צוות. בכך, הן משפיעות מאוד על הקורה במשפחה, בקהילה ובמקומות העבודה. שיתוף פעולה בקהילה מביא לפריחה חברתית וכלכלית. חוסן קהילתי, אם כן, מתבסס על תפקודן של הנשים בחברה ולפיכך עלינו לפנות ולחזק קודם כל את הנשים. חשיבותן של נשים לתחזוקת מוסד המשפחה ותפקידן הדומיננטי בקהילה הרחבה מקנה להן את היכולת להביא ליציבות ולביטחון כמו גם להבנה, שיתוף פעולה ונתינה לאחרים. יכולת ההקשבה והאמפטיה שמאפיינת אותן מקנה להן יתרון יחסי במציאת פשרה ובפתרון סכסוכים.

בשנים האחרונות פועלת עמותת נט”ל רבות לחיזוק האישה ומעניקה לנשים רבות ברחבי מדינת ישראל כלים להתמודדות עם מצב שבו העורף הפך “חזית” והמשפחה הפכה ל-“חיילים”. בימים אלו מפעילה נט”ל מספר פרויקטים במקביל:

– פרויקט להעצמת נשים חד הוריות בדרום.

– פרויקט לחיזוק חוסנן של נשים יהודיות וערביות בעכו וביפו.

– פרויקט לחיזוק חוסנן של נשים – בנות זוג / אמהות / בנות של חיילים הלומי קרב.

– פרויקט “צילום בין הטיפות” , חיזוק משאבים של נערות בסיכון בפנימיית כרמיה.

– פרויקט חוסן והעצמה לנשים, עולות חדשות מאתיופיה, הקווקז ורוסיה.

לפרטים נוספים על הפרויקטים השונים את מוזמנים להמשיך ולקרוא באתר.