אם אתם על ספינה העוגנת בחופי יפן, בהסגר ביתי עם הילדים בוואן, בצפון איטליה או בבית עם הילדים שבית הספר שלהם נסגר, אסור לכם לצאת, קצת משעמם, רואים יותר מדי חדשות והחששות והמתח מנצלים את ההזדמנות כדי להשתלט עליכם – הנה כמה טיפים להתמודדות.

 

 

טיפים להתמודדות בזמן הבידוד:

  1. שיגרה: חשוב לקיים שיגרת יום- לינה בשעה מסוימת, פעילות גופנית, משחקנסו למנן משחקי מחשב/נייד לילדים ומבוגרים. שימוש יתר מגביר בדידות, תסכול וחוסר סבלנות. שגרה משפחתית משותפת, נעימה אף יותר. ביחרו כמה “עוגנים” בכל יום, בשעות קבועות. ארוחה משותפת, משחק משפחתי ושיחה בטלפון עם חבר/בן משפחה. הזמינו כל ילד לבחור מטלה הקשורה לתחזוקת הבית, להשתתף בהכנת ארוחה, לשמור על אחים קטנים וכו’.
  2. הסבירו, תווכו את המידע, שתפו ועדכנו את הילדים בנוגע למה שקורה – קצר, פשוט ומותאם לגיל:

מה קורה כעת ומה יקרה בעתיד ” גם חבריך בבתים שלהם כעת, נצא כשיסתיים זמן ההסגר ונדע שבטוח לנו ולאחרים…, אז נוכל לשוב לביה”ס/גן, אני לעבודה, נפגש עם… נלך לטייל ב… נפגוש את… חשוב שההסבר יהיה אמיתי אך אופטימי ובסופו גם  והזמנה לפעולה: “כעת תוכל/י לדבר עם חבר/משפחה בטלפון”.

  1. דוגמא אישית: ילדים מושפעים ומחקים מבוגרים. קריינות+ברקע אפשר צילומים מתאימים.
  2. חשיפה לתקשורת: חשוב להגביל צפייה בטלוויזיה, בעיקר חדשות החושפות ילדים למידע ותמונות שאינם מתאימים לגיל ומגבירים מתח של כולם.
  3. פעילות פיזיות להוצאת אנרגיה מסייעת גם להפחתת מתח וחרדה: מחייב צילום הדגמה של דחיפת קירות.
  • תחרות של “דחיפת קירות”: מי מצליח יותר זמן לדחוף תוך קיר ריצה במקום – טורניר אליפות משפחתי.
  • ריקוד משפחתי משותף כשכל אחד לוקח חלק בחיבור תנועות
  • להכין בסלון מסלול נינג’ה ולראות כמה מהר כל אחד עובר אותו, גם מיום אחד לשני.
  1. נשימות ורגיעה: לדעתי כדאי לצלם הדגמה עם voice over
  • מרוץ נוצות/כדורי נייר/כדורי צמר-גפן: עם קשיות: תחרות נשיפה דרך קשים מי מצליח להגיע ראשון לנשוף נוצה/כדור נייר/כדור צמר-גפן עד הקיר השני ללא עזרת ידיים. משחק חשוב, מצריך נשימות ונשיפות פעמים רבות ולכן מרגיע.
  • רוגע משפחתי: לשכב במעגל על שטיח, ראשים קרובים רגליים החוצה(כמו פרח) לשכב בשקט, לנשום עמוק ולדמיין את האוויר בכל מיני צבעים, ואחרי 2-3 דקות אפשר לשתף בחלום, סיפור, משהו שנעשה כשנצא החוצה.
  1. יצירתיות והנאה מסייעים בהפחתת דאגות ומתחים.
  • להתבונן יחד בצילומים משפחתיים, לבחור תמונות לקשט את החדרים.
  • להמציא משחק.
  • ציור משפחתי יומי הממשיך את הציור מיום קודם.
  1. חשוב ליצור מרחב בטוח ומבין שמאפשר לבטא רגשות ומחשבות סביב החששות והדאגות הקשורים למצב ולקורונה
  • לקשט מסיכת בידוד: לצייר, לצבוע, להדביק משהו שיראה מצחיק שכשמים על הפנים. חשוב להראות דוגמא למסכות מקושטות מצחיק, יומן משפחה וגם ציור מתמשך מודבק על קיר.

יומן משפחה: לכתוב בהומור חוויה אחת או יותר ליום, מחשבות, רגשות, חלומות.

ניתן גם להיעזר בסרטונים הבאים: